Trends in 20 jaar werkomgeving

Werkomgeving

Trends in 20 jaar werkomgeving…

Dit jaar bestaat PROVENPARTNERS 20 jaar! Een mooi moment om terug te blikken, herinneringen op te halen en trends te ontwarren. Zo schreven we al een artikel waarin oud-medewerkers terugblikten op hun tijd bij ons. Ook schreven we een artikel waarin we terugblikten op de top 3 werkomgevingsopdrachten van de afgelopen 20 jaar. In dit artikel bespreken we de trends in de werkomgeving die wij over de jaren heen hebben gezien. Mocht je nog niet bekend zijn met wat wij doen in werkomgevingen, lees dan hier over onze werkwijze.

Waarom een werkomgeving veranderen?

De afgelopen 20 jaar heeft PROVENPARTNERS verschillende werkomgevingen gerealiseerd. We zien dat de aanleiding tot een verandering door de jaren heen anders is geworden. Toen wij in 2000 begonnen zagen we nog best veel klanten die een werkomgeving wilden veranderen die het hadden over ruimtegebrek en/of verlaging van de kosten. Daarna zagen we steeds meer samenwerkingsverbanden en andere opbouw van personeelsbestand (freelancers, externe teams et cetera), dat eigen unieke uitdagingen voor de werkomgeving met zich mee bracht. Vervolgens ging men steeds meer nadenken over thuis werken of werken waar je woont zodat we de nadelen van woon-werkverkeer konden minimaliseren. Dit bracht de uitdagingen van op afstand (samen)werken met zich mee. Tegelijkertijd is fysiek samenwerken steeds meer waarde toe gaan voegen aan het werk. Daardoor voldeed een standaard kantoor niet meer en werd er veel in (creatieve) samenwerkingsruimtes geïnvesteerd.

Trends die vragen om een verandering van werkomgeving

Vanuit het perspectief van de medewerker zie je dat steeds meer aandacht komt voor de werk-privé balans en daardoor bijvoorbeeld veel meer parttimers op de arbeidsmarkt zijn gekomen. Ook de behoefte van het combineren van werk en zorgtaken is gegroeid. Technologische ontwikkelingen gaan in een razend tempo. Waar er 20 jaar geleden grootschalige projecten moesten worden opgetuigd om iedereen op afstand te laten werken met de juiste internet-verbinding, die ook nog veilig moest, is het vandaag de dag normaal dat je any time, any place any where kunt werken. Ook maatschappelijke veranderingen zoals duurzaamheid en circulariteit hebben impact op de manier waarop we willen werken en waarom we ergens willen werken. De medewerker (war of talent) speelt hierin steeds meer een prominente rol in plaats van de organisatie. Hieronder een overzicht van trends rond het werken.

Trends werkomgeving

Een veranderende werkomgeving als resultaat: van cellen naar activity based naar team based

In 2000 waren er nog vele kantoren die kamers hadden die gesitueerd waren aan de gevelzijde (cellenkantoor); veelal wilden deze organisaties een slag maken naar flexibeler samenwerken; een flexibeler kantoor werd ontwikkeld (kantoortuin). Natuurlijk moesten de digitale voorzieningen daarop aangepast worden.

Wij waren 20 jaar geleden al voorloper op het gebied van Het Nieuwe Werken. We keken integraal vanuit alle disciplines (Facilitair, ICT, HRM en Communicatie) naar werkomgevingsvraagstukken. Juist deze integrale manier van kijken zorgde ervoor dat we door organisaties werden gevraagd hen te ondersteunen; denk bijvoorbeeld aan Dexiabank, PostNL en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.

Binnen deze opdrachten keken we in eerste instantie naar activiteit gerelateerde werkomgevingen. Hierbij creëerden we veel verschillende soorten werkplekken die toegesneden zijn op een bepaalde activiteit. Zo kan een medewerker zijn of haar werk altijd in een ideale omgeving uitvoeren. Vervolgens keken we ook hoe we deze ruimten konden combineren met verschillende activiteiten zodat ze optimaler en beter werden gebruikt.

De laatste trend die wij zien en volledig ondersteunen is team-based-working. Deze manier van werken wordt gevoed door werkvormen als agile werken, zelfsturing en scrum. Binnen een werkomgeving die is ingericht volgens team-based-working staat de samenwerking binnen en tussen teams centraal en dienen die optimaal te worden gefaciliteerd door een fysieke en digitale werkomgeving. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een strategie ruimte met daarin een heel groot whiteboard waarop alle teamdoelen gekoppeld worden aan de organisatiedoelstellingen. Zo weet ieder team precies ziet wat de andere teams aan het doen zijn.

Hoe doen we het eigenlijk zelf?

Natuurlijk hebben wij als PROVENPARTNERS ook nagedacht over onze eigen werkomgeving. Ook deze is met de jaren doorontwikkeld. Een concept waarin wij als bedrijf zelf het beste werden ondersteund is die van virtueel kantoor. Een kantoor dat gebaseerd is op uitstekende ICT-voorzieningen zoals laptop en mobiele telefoon als een digitale samenwerkingsomgeving die je daarin optimaal ondersteund.  Een fysiek kantoor hebben we namelijk nooit gehad; wij vinden het belangrijk om vooral bij de klant aanwezig te zijn; daar gebeurt het nou eenmaal. Een eigen kantoor wordt hiermee overbodig. De medewerkers van PROVENPARTNERS kunnen zich nu overal bevinden en maken veel gebruik van de geschetste ICT-voorzieningen. Natuurlijk is het fijn om elkaar soms fysiek te treffen; dan komen we samen op allerlei verschillende plekken. We maken bijvoorbeeld graag gebruik van het fantastische Meetingdepot van Rever.